Race

Et ægte motorløb med fantastiske racere fra den farverige motorsportshistorie på en smukt beliggende racerbane i Aarhus.

Nordeuropas bedste racefestival

Classic Race Aarhus har udviklet sig til at blive en af Danmarks største årligt tilbagevendende begivenheder og et arrangement, der profilerer Aarhus over hele Europa. Opskriften er ægte motorløb med fantastiske racere fra den farverige motorsportshistorie og en smukt beliggende racerbane langs Aarhus bugt, gennem Marselisborgskoven og forbi Dronningens sommerslot.

Ingen andre racerløb tilbyder samme atmosfære som Classic Race Aarhus: Her er masser af hestekræfter og action på banen og en fest af glinsende lak og chrom på udstillingerne, underholdning, konkurrencer, leg og alvor for både børn og voksne.

Tilmeldte kørere

Se alle de tilmeldte kørere fra alle klasser.

Klasserne

Se hvilke biler, der kommer og kører på banen.

Banen

Langs vandet – forbi slottet – igennem skoven

Tilmeld kører

Tilmeld dig som kører til Classic Race Aarhus 2018!

Klasserne 2018

Formel 1 / Le Mans / Can-Am

Det er rendyrkede racerbiler, du kommer til at opleve i opvisningsklassen ”Legends of Speed,” og det er vel at mærke racerbiler, som du ellers aldrig vil kunne se på disse breddegrader. Det er racerbiler fra klasser som Formel 1, der siden 1950 har været kongeklassen indenfor bilsporten, fra den nordamerikanske CanAm-serie, hvor hestekræfterne fik frit spil, og fra alle tiders største racerprøvelse, 24-timers løbet på Le Mans. Det er nogle af de hurtigste og mest buldrende biler, du kommer til at opleve.

Danish Thundersport Championship

Danish Thundersport Championship er kongeklassen i dansk bilsport, og den er naturligvis med ved Classic Race Aarhus. Det er landets bedste racerkørere, der kæmper skærm mod skærm i deres specielbyggede racerbiler med V8-motorer og karrosserier, som er tro kopier af Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Mercedes Coupé og Audi A5. Og det går ikke stille af sig, når feltet med godt 10.000 hestekræfter bliver sluppet løs ned ad Strandvejen. Her kæmper man ikke blot om æren, men om sejren og vigtige point til mesterskabet.

Triumph Competition & British HTGT

Nyheden ved 2018-udgaven af Classic Race Aarhus bliver Triumph Competition & British HTGT, der er en tysk løbsserie, som nu får sin første start i Danmark. Det er britiske sportsvogne fra 60’erne og 70’erne, og som navnet antyder, er der mange Triumph-modeller at finde i feltet. Men det er meget mere end det. MG, Marcos, Jaguar og Austin-Healey er nemlig nogle af de andre mærker, man kan opleve i Triumph Competition & British HTGT.

Kampf der Zwerge

Siden 2014 har den tyske klasse Kampf der Zwerge været fast punkt på programmet ved Classic Race Aarhus. Fælles for bilerne i Kampf der Zwerge er, at de ikke må være nyere end modelår 1975, og at motorerne ikke må være større end 1.300 cm3. Det betyder, at man her får et gensyn med bl.a. de populære Minier, Fiat Abarth 1000 TC, NSU 1200 TT og ikke mindst Lada 2101. Sidstnævnte var en licensproduceret Fiat-model fremstillet i det daværende Sovjetunionen og en af de billigste biler i halvfjerdsernes Danmark.

65-klassen

De ældste biler ved Classic Race Aarhus kommer du til at opleve i den såkaldte 65-klasse. Klassen tæller et bredt spektrum af biler fra den sidste halvdel af 50’erne og første halvdel af 60’erne, lige fra modificerede standardvogne som Lotus Cortina og Volvo Amazon til prototyper og sportsvogne som eksempelvis Lotus Elan. Som i de andre årgangsklasser køres der her med tidstypiske dæk, og derfor er det mønstrede dæk opbygget efter gammeldags recept, så man vil ofte opleve bilerne drifte rundt i svingene.

71-Klassen

Et af de traditionelt største felter ved Classic Race Aarhus er 71-klassen, der tæller bilerne fra sidste halvdel af 60’erne og de første årgange i 70’erne. Der er enkelte sportsvogne som f.eks. Porsche i feltet, men ellers er det traditionelle standardvogne, der er bygget om til race – præcist ligesom det var tilfældet for 45 år siden. Her kommer du til at opleve de første racerudgaver af Fords legendariske Escort-model og trimmede BMW 2002ti-modeller foruden en myriade af lommeracere som Mini Cooperen og de baghjulstrukne NSU- og Sunbeam Imp-vogne.

76’er og firserklassen

Det er en periode på godt 15 år, som dette meget varierede felt byder på. De ældste biler er f.eks. Ford Escort Mk1-modeller fra starten af 70’erne, mens de nyeste kan være firsermodeller som Alfa Romeo 33 og Volvo 240. Den hurtigste del af feltet udgøres dog af de utallige Porscher, hvor specielt 911 RSR-modellen med de brede skærme typisk er at finde forrest i feltet. Da feltet dækker tiden fra 1972 og frem til 1986, køres der med egentlige racerdæk, da det netop var i denne periode, at de glatte slicks gjorde deres indtog i sporten.

Ræs med hjertet

En del af overskuddet fra Classic Race Aarhus går til at øge børns trafiksikkerhed. Ved 2018-udgaven af løbet bliver der sat turbo på dette arbejde. Classic Race Aarhus har indgået et samarbejde med organisationen Ræs med hjertet, som lørdag og søndag kører high-speed-ture på Danmarks flotteste racerbane. Her kan du købe dig til en tur i passagersædet ved siden af en chauffør i en række forskellige sportsvogne. Du får dig en oplevelse. Men det bedste af det hele: midlerne går til arbejdet med børns trafiksikkerhed.

Youngtimer

De er for nye til at være klassiske, men derfor har bilerne i det store Youngtimer-felt stadig en del år på bagen. Youngtimer er en meget populær klasse indenfor den danske, historiske bilsport, for her kan der køres race med bilmodeller, der første gang blev sat i produktion for mindst 15 år siden. Samtidig er der ikke strenge krav til originalitet og efterlevelse af tidstypiske reglementer, for feltet er inddelt i tre forskellige divisioner alt efter bilernes vægt/effekt-forhold. På den måde oplever man godt og jævnbyrdigt race hele vejen ned gennem det store felt.

OK Mobil 1 Legend Car Cup

De ligner de klassiske Ford- og Chevrolet-modeller, man kan opleve i de mange sort/hvide gangsterfilm fra 30’ernes USA, men det er faktisk splinternye racerbiler, som er med i OK Mobil 1 Legend Car Cup. Det er enkeltsædede specialbyggede racervogne konstrueret omkring en rørramme og med en højttydende motorcykelmotor, og så er de forsynet med karrosserier i fem ottendedels størrelse af originalerne. Racet er ikke bare tæt. Det er også spektakulært, for mange gange ser man de små racerbiler drifte gennem svingene.

(Fotos: Adam Samsøe Voss, Henning Stump Bokan, Kristian Rasmussen, TR Register Deutschland – Volker Mielcarek)

Banen

Start/Langsiden

Fra startopstillingen på Strandvejen kan kørerne ikke se enden af langsiden – den er bred, men har et højretræk efter startlinien. De hurtigste biler nærmer sig 200 km/t for enden af langsiden!

Hårnålen

Lige efter banens højeste hastigheder på langsiden følger den langsomste og snævreste svingkombination: Hårnålen.

Oddervej

Udgangen af hårnålen er ekstrem vigtig, da den fører til den lange strækning med stigning op ad Oddervej. Sektionen her byder på accelerationsdueller og motorbrøl for alle pengene.

Kongevejen - forbi slottet

Kongevejen indleder banens grønne sektion med Marselisborg Slot på venstre hånd. Bredden er begrænset af træer på begge sider, men der er lige plads til at overhale.

Rundkørslen

Svingkombinationen er meget vanskelig, og især udgangen er både med sit lille bump i vejen og negative hældning meget lumsk.

Carl Nielsens Vej

Her går det stærkt: Det går ned ad bakke og under det smukke espalier af grønne træer ligger bilerne ofte som perler på en snor.

Aros Forsikring Svinget

Det er ikke så meget indgangen, men udgangen af svinget som er vigtig. Med maksimal fart ud af svinget har man nemlig hele Strandvejen at accelerere videre på.