Race

Et ægte motorløb med fantastiske racere fra den farverige motorsportshistorie på en smukt beliggende racerbane i Aarhus.

Nordeuropas bedste racefestival

Classic Race Aarhus har udviklet sig til at blive en af Danmarks største årligt tilbagevendende begivenheder og et arrangement, der profilerer Aarhus over hele Europa. Opskriften er ægte motorløb med fantastiske racere fra den farverige motorsportshistorie og en smukt beliggende racerbane langs Aarhus bugt, gennem Marselisborgskoven og forbi Dronningens sommerslot.

Ingen andre racerløb tilbyder samme atmosfære som Classic Race Aarhus: Her er masser af hestekræfter og action på banen og en fest af glinsende lak og chrom på udstillingerne, underholdning, konkurrencer, leg og alvor for både børn og voksne.

Alle resultater 2016

Se alle resultaterne for weekendens løb

Løbsprogrammet

Se hele programmet for Classic Race Aarhus 2017.

Klasserne

Se hvilke biler, der kører til dette års løb.

Banen

Langs vandet – forbi slottet – igennem skoven

Klasserne

Tourenwagen Classics

Verdens bedste standardsvognrace? Måske. Sådan er der i hvert fald mange der husker DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), der i sin storhedstid trak hundredetusinder af tilskuere til banerne rundt om i Europa. Kampene var tætte, kørerne var stjerner og bilfabrikkerne brugte alle tricks for at vinde: Duellerne mellem BMW og Mercedes blev legendariske.

I 2016 er serien genopstået, nu som historiske biler. Men ikke mindre spektakulære end dengang!

65-klassen

Alle biler i denne klasse er fra 1965 eller før – men der er flere klasser i én, herunder potentielt noget meget vildt: Klassen er åben for deltagelse med prototyper og rigtige, rå racersportsvogne!

Sidste år kæmpede Lotus Elan’erne indbyrdes om sejren i denne klasse, men i 2016 bliver der mere power end nogensinde før – og kan en racersportsvogn måske tage sejren? Vi tør godt love, at der både bliver noget at se og høre på, når der bliver lukket op for gassen blandt feltets ældste racerbiler.

71-Klassen

Dette er en af de mest poulære klasser i dansk historisk motorsport: I et stopfyldt felt kæmper de to motordivisioner (over og under 1300 kubik) alle mod alle, og vi kan forvente minimale afstande imellem alle de store skæmforøgere. Forrest ligger ofte en Escort eller to, men Porsche, Datsun, BMW og Alfa Romeo giver altid spænding om resultatet. Og et ekstra krydderi på tingene: I det blandede felt kan vi stensikkert regne med at se de hurtigste af de ”små” 1300-kubiksbiler blande sig med de store: Der er garanti for tæt race i denne klasse!

76’er og firserklassen

Feltet spænder over tre tidsperioder, og de nyeste fra 1986 er jo dårligt kørt til endnu! Men man skal ikke tro, at de nyeste nødvendigvis er de hurtigste. I halvfjerdserne var der ikke meget standard Ford- eller Opelteknik tilbage i de vildt tunede vogne – de vildeste Escorter havde nærmest en halv Formel 1-motor under hjelmen. Feltet byder på flere motorstærke biler fra Porsches udødelige 911, publikumsfavoritten De Tomaso Pantera til Fords flotte Capri 3000.

Motorcykler x 3: Racing, Classic & Café!

I 2017 er der virkelig disket op med tohjulede lækkerier. For det første bliver der igen opvisning med klassiske racermotorcykler, så banen rundt om Mindeparken igen vil genlyde af både de vrælende en-, to- og tre og firecylindrede racermaskiner fra motorcykelsportens vilde historie. For det andet gæster en helt anden type racere for første gang Mindeparken – nemlig café racerne, som præsenteres af Disginguished Genteman’s Ride Aarhus. For det tredie er der for første gang også parkering til de klassiske tohjulere: Velkommen i Classic Bike Park!

Kampf der Zwerge

Denne gæsteklasse er en af de seneste års mest succesrige historiske motorsportsklasser hos vores tyske naboer. Den store løbsserie for de små biler hedder Kampf der Zwerge, og succesen bygger på en unik blanding af godt race, kammeratskab og spændende biler, som mange kender fra gadebilledet i halvfjerdserne – og fra racerbanerne, selvfølgelig også. Fællesnævneren for bilerne er, at de er små. Men underholdningsværdien er stor, og i 2017 tæller dværgenes løb til deres mesterskab.

OK Mobil 1 Legend Car Cup

Bilerne i Legend-klassen minder på mange måder om bilerne i DTC. For under deres farvestrålende gevandter er de stort set ens, og også Legendbilerne er inspireret af amerikansk motorhistorie. Alt er bare mindre! – de er skaleret ned til fem-ottendedele af originalstørrelsen i forhold til deres forbilleder fra trediverne, men kræfterne er alligevel hjemme. Under hjelmene er nemlig højtydende motorcykelmotorer, som i en kombination med den lave vægt giver en meget hurtig racerbil.

Youngtimer

De nyeste biler er en bagatel af femten år gamle – eller nyere endnu, for modellen skal bare have været i handlen siden 1992 for at måtte deltage. Med et mere frit reglement end de kendte historiske racerbiler er klassen de senere år vokset i popularitet og var i 2013 for første gang med i Classic Race Aarhus. Feltet rummer biler fra starten af firserne, der konkurrerer mod biler fra midten af halvfemserne. De er inddelt i tre divisioner jævnfør forholdet mellem deres motorkraft og egenvægt.

DTC

Med knap 500 hestekræfter under hjelmen af hver bil står Danish Thundersport Championship for et af de stærkeste felter til Classic Race Aarhus. Bilerne i DTC-feltet adskiller sig fra de fleste andre ved Classic Race Aarhus, da de jo ikke ligefrem er klassiske – faktisk er flere af dem spritnye.

Danish Supertourisme Turbo

Denne serie startede første gang på de danske racerbaner i 2015 og den voksede sig rigtigt stærk i 2016: Super felter med en blanding af unge fremadstormende talenter og stærke erfarne kørere leverede pragtfuld og tæt racing i løbet af sæsonen.

Bilerne i Danish Supertourisme Turbo (populært kaldet “DST”) er franskbyggede, men minder i deres koncept om DTC-bilerne. De har dog “kun” 300 hestekræfter, men er til gengæld mindre og lettere. Det er første gang de skal køre race i Aarhus, så ingen ved hvor hurtige de vil være på banen rundt om Mindeparken. Men der er garanti for flammende spektakulært & tæt race, når DST kører deres tredie mesterskabsafdeling i Aarhus.

Formel 1 / Le Mans / Can-Am

Kompromisløs kraft, maksimal fart og afsindig motorlyd: Grand Prix-bilerne har været motorsportens kongeklasse siden det første verdensmesterskabsløb blev kørt i 1950.

Men der er andre vanvittigt hurtige biler i motorsporten: 24-timers løbet i Le Mans har tiltrukket bilfabrikker siden tyverne og lagt asfalt til legendariske historier om fart. I Amerika skal alting være større og motorsportsmæssigt kulminerede det i halvfjerdserne: Can-Am-serien gik amok i jagten på fart, og de buldrende biler var hurtigere end både Formel 1 og Le Mans.

Opvisningsklassen “Legends of Speed” er en hyldest til de hurtigste af de hurtige!

(Fotos: Henrik Sørensen, Dennis Kjærsgaard, Kristian Rasmussen, Peter Marker, Hassan Jensen, TH Photo, Supertourismes.dk, DTM.com, Per Fløng, Claus Ebberfeld )

Banen

Start/Langsiden

Fra startopstillingen på Strandvejen kan kørerne ikke se enden af langsiden – den er bred, men har et højretræk efter startlinien. De hurtigste biler nærmer sig 200 km/t for enden af langsiden!

Hårnålen

Lige efter banens højeste hastigheder på langsiden følger den langsomste og snævreste svingkombination: Hårnålen.

Oddervej

Udgangen af hårnålen er ekstrem vigtig, da den fører til den lange strækning med stigning op ad Oddervej. Sektionen her byder på accelerationsdueller og motorbrøl for alle pengene.

Kongevejen - forbi slottet

Kongevejen indleder banens grønne sektion med Marselisborg Slot på venstre hånd. Bredden er begrænset af træer på begge sider, men der er lige plads til at overhale.

Rundkørslen

Svingkombinationen er meget vanskelig, og især udgangen er både med sit lille bump i vejen og negative hældning meget lumsk.

Carl Nielsens Vej

Her går det stærkt: Det går ned ad bakke og under det smukke espalier af grønne træer ligger bilerne ofte som perler på en snor.

Aros Forsikring Svinget

Det er ikke så meget indgangen, men udgangen af svinget som er vigtig. Med maksimal fart ud af svinget har man nemlig hele Strandvejen at accelerere videre på.

Gå ikke glip af Classic Race Aarhus 19. - 21. maj 2017!

Køb billet